Toprak Mahsülleri Ofisi (TMO) Toplamda 120 bin ton kapasiteli dört hububat deposu yapımı için yüklenici firmaya 44 milyon 295 bin lira ödeme yaptı. Depolardan üçünü tamamlayan firma, Ankara’nın Haymana ilçesindeki 30 bin tonluk depoyu tamamlamadı. Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, kurumun zarara uğratıldığını ve zararın yükleniciden tahsil edilebilmesi için hukuki sürecin başlatıldığını açıkladı.
TMO Eskişehir’in Kaymaz ve Sivrihisar ilçeleri ile Yozgat’ın Merkez ve Ankara’nın Haymana ilçelerinde toplam 120 bin ton kapasiteli hububat deposu yapımı işi karşılığında yüklenici firmaya 44 milyon 295 bin lira ödeme yaptı.
Kaymaz, Sivrihisar ve Yozgat’taki depoların kısmi geçici kabulleri yapılarak hizmete alındı, ancak Haymana’da bulunan 30 bin tonluk depo yeri tamamlanmadı.
TMO’nun bağlı bulunduğu Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, konu ile ilgili kendisine yöneltilen soru önergesine yanıt olarak, 44 milyon 295 bin lira tutarındaki hakkediş bedelinin, yüklenicinin 120 bin ton kapasiteli hububat depoları yapım işi karşılığında ödendiğini, gerçekleştirilmeyen imalat nedeniyle oluşan kurum zararı konusunda da yükleniciden gerekli tahsilin yapılabilmesi için hukuki sürecin başlatıldığını açıkladı.
Söz konusu iş için yüklenicinin cezalı çalışma süresi dâhil olmak üzere sözleşme süresince sonlandırılmaya ilişkin herhangi bir talebi olmadığını ifade eden Bakan Pakdemirli, bu firmanın işin tasfiyesi için talepte bulunduğunu kaydetti.
Yüklenicinin talebinin Hazine ve Maliye Bakanlığına iletildiğini, ilgili Bakanlıktan olumsuz görüş alınmasının ardından geçtiğimiz yıl haziran ayında sözleşmenin TMO tarafından feshedilerek genel hükümlere göre tasfiye yapıldığını anlatan Bakan Pakdemirli, “Haymana 30.000 ton depo yapım işine ait kalan eksikliklerin tamamlanması amacıyla 30.09.2019 tarihinde yeniden ihale yapılarak 23.10.2019 tarihinde sözleşme imzalanmıştır. Depo yapım işinin 28.05.2020 tarihinde tamamlanmasıyla geçici kabul işlemlerine başlanmıştır” ifadelerini kullandı.
Bakan Pakdemirli’nin yanıtladığı soru önergesini veren Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Bakan’ın yaptığı açıklamayı değerlendirdi: “Kamu kaynakları bu kadar çarçur edilmesi anlaşılır bir durum değil, bu başıboşluk başlı başına incelenmesi gereken bir durumdur”
BOR TMO BİNASI 2006’DA SATILMIŞ
Gürer’in Niğde’nin Bor ilçesinde TMO ait binalarla ilgili sorusunu da yanıtlayan Bakan Pakdemirli, Niğde’nin Bor ilçesinde, TMO'ya ait bina ve çelik hangarların 2006 yılında satılarak kayıtlardan düşürüldüğünü, Bor İlçesinde TMO mülkiyetine ait herhangi bir taşınmazın bulunmadığını bildirdi. TMO’ya ait kullanım dışı kalan depo ve bina bulunmadığını ifade eden Bakan Pakdemirli, verimli kullanılamayan veya verimli kullanım imkânı bulunmayan taşınmazların, değeri karşılığında satılarak, kiraya verilerek veya taşınmaza ihtiyacı olan diğer kamu kurum ve kuruluşlarına devredilerek değerlendirildiğini ifade etti. Gürer, Bakan Pakdemirli’ye yanıt olarak “Bir tarım kenti olan Niğde’nin Bor ilçesinde, TMO’ya ait binaların boşaltılarak satılmış olması, tarımda kamunun elinin nasıl çekildiğinin örneğidir. Kime, niye ve neden satıldı? Bu depo ve binanın son hali de içler acısıdır” dedi.
GÜRER: TMO ÇİFTÇİNİN DEĞİL MÜTEAHHİTİN DOSTU OLMUŞ
Milletvekili Gürer, bazı illerdeki depoların satışa çıkarılırken veya kiraya verilirken, bazı illerde birden fazla depo yapılıyor olmasındaki hangi talep ve kriterler esas alındığı kamuoyunca bilinmesinin gereğine dikkat çekti. Gürer, “Ülkemizde çiftçinin karagün dostu olarak bilinen ancak AKP’nin 18 yıllık iktidarında piyasa belirleyen değil izleyen bir noktaya taşınan TMO’da yapılan ödemelerin çiftçiye değil de müteahhite gitmesi kurumun bugün geldiği noktanın göstergesidir” dedi.
